تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۰۶ مهر ۱۴۰۳
ولی داداشی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴؛

حقوق کارگران معدن طبس ۱۲ میلیون تومان است و من شرمنده‌ام | وزارت صمت باید پاسخگوی حادثه شرکت معدنجو باشد

ولی داداشی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: اینکه گاهی در کشور یک حادثه تلخی رخ دهد و یک عده که در این کشور تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر هستند بیایند و یک استوری یا توییت همدردی بگذارند و بعد از یک مدت کوتاه همه چیز فراموش شود و در بر همان پاشنه بچرخد، جای تامل و البته تاسف دارد.

وقتی فهمیدم حقوق کارگران معدن طبس ۱۲ میلیون تومان است، شرمنده شدم | وزارت صمت باید پاسخگو باشد

رویداد۲۴ | محمد آیتی:با فوت یک نفر از مصدومان حادثه معدن‌جوی طبس، تعداد جانباختگان این حادثه تلخ به ۵۰ نفر رسیده است. ولی داداشی، نماینده آستارا و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ می‌گوید:

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

* جان هر انسانی عزیز است. اینکه گاهی در کشور یک حادثه تلخی رخ دهد و یک عده که در این کشور تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر هستند بیایند و یک استوری یا توییت همدردی بگذارند و بعد از یک مدت کوتاه همه چیز فراموش شود و در بر همان پاشنه بچرخد، جای تامل و البته تاسف دارد.

وقتی فهمیدم حقوق کارگران معدن طبس ۱۲ میلیون تومان است، شرمنده شدم

* مرتباً در حرف‌هایمان می‌گوییم کار در معدن، سخت‌ترین کار است، اما در تصمیم‌گیری‌ها کاری برای کارگران مظلوم معدن صورت نمی‌گیرد. وقتی متوجه شدم حقوق این کارگران ۱۲ میلیون تومان است، واقعاً شرمنده شدم. با این تورم و گرانی سرسام‌آور، اگر کسی خانه داشته باشد و ۲۰ میلیون هم حقوق بگیرد، حتماً زندگی‌اش با چالش روبروست چه برسد به این افراد مظلوم که اکثر آن‌ها هم مستاجرنشین هستند.

اصلاح قانون معادن از مجلس یازدهم در دستورکار کمیسیون است و هنوز تصویب نشده

* اصلاح قانون معادن از زمان مجلس یازدهم در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن بوده  و بناست این بحث و بررسی‌ها در مجلس دوازدهم هم ادامه پیدا کند. برای من که خودم نماینده هستم، جای تعجب دارد که چرا برخی کار‌های اولویت‌دار کشور و مردم باید تا این اندازه مشمول مرور زمان شود. این بروکراسی پیچیده که همه از آن حرف می‌زنیم، تا کی می‌خواهد پاشنه آشیل حکمرانی ما باشد؟

وزارت صمت باید پاسخگوی حادثه معدن طبس باشد

* هرچند حادثه تلخ معدن طبس، متوجه وزارت کار و وزارت صمت است، اما به باور من، وزارت صمت باید بیش از دیگران پاسخگو باشد. بخش معدنی کشور، زیرمجموعه وزارت صمت است. زمانی که یک معدن احداث می‌شود، استحکامات و اشکالات فنی آن توسط وزارت کار تعیین نمی‌شود و متوجه وزارت صمت است.  وزارت صمت باید شفاف پاسخ دهد که شکل و حجمی که درون تونل‌های معدن ایجاد کردند، مهندسی‌شده بوده یا استاندارد‌های لازم را داشته یا نه؟

* شعار و گفتاردرمانی بس است. باید خروجی کار را تحویل مردم داد به گونه‌ای که حس کنند رویه‌ها نسبت به گذشته تغییر کرده است.

* ما هم منتظریم تا همه دستگاه‌ها، بررسی‌های لازم را در مورد پرونده معدن طبس انجام دهند و مقصران شناسایی شده و با آنها برخورد قاطعانه صورت بگیرد. عزیزانی که جانشان را از دست داده اند و کسانی که در این حادثه آسیب دیدند، از خانواده بزرگ ایران هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: معدن طبس ، محمد آیتی
نظرات شما